TINGGALKAN JEJAK ANDA

Banyaknya Promosi!!! Klik Saja Untuk Lebih Detail...

Sunday, August 15, 2010

Salam Ramadhan 1431H

Salam kepada semua sahabat muslim dan muslimat... Selamat menyambut Ramadhan. Mungkin terlambat sikit untuk wish tapi diharapkan semuanya sentiasa tabah dengan dugaan di bulan Mulia nie yalah al maklum larh kalau time puasa nie semuanya kita kena berhati-hati dari semua aspek agar puasa kita tergolong dalam puasa yang bermutu disamping mendapat pahala yang berlipat kali ganda... AMIN.

Aku sangat bersyukur cez aku dilahirkan dalam keadaan islam biarpon kekadang perangai aku ada kalanya... (faham-faham larh...aku hanyalah manusia lemah yang sering membuat kesilapan dan alpa...). Sesungguhnya berpuasa nie banyak hikmahnya yang kita semua sendiri tahu tetapi kekadang mengambil ringan akan hikmah dan kelebihan bulan ramadhan terutamanya dari aspek kesihatan dan kelebihan memperolehi pahala...

Sedikit renungan di bulan Ramadhan nie...

"Wahai orang-orang yang beriman ! Diwajibkan kepada kamu puasa sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang yang sebelum kamu,supaya kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa." (S.al-Baqarah:183)

RAMAHDAH bulan yang banyak mengandung Hikmah didalamnya.Alangkah gembiranya hati mereka yang beriman dengan kedatangan bulan Ramadhan. Bukan sahaja telah diarahkan menunaikan Ibadah selama sebulan penuh dengan balasan pahala yang berlipat ganda,malah dibulan Ramadhan Allah telah menurunkan kitab suci al-Quranulkarim,yang menjadi petunjuk bagi seluruh manusia dan untuk membedakan yang benar dengan yang salah.

Ayat puasa itu dimulai dengan firman Allah:"Wahai orang-orang yang beriman" dan disudahi dengan:" Mudah-mudahan kamu menjadi orang yang bertaqwa."Jadi jelaslah bagi kita puasa Ramadhan berdasarkan keimanan dan ketaqwaan.Untuk menjadi orang yang beriman dan bertaqwa kepada Allah kita diberi kesempatan selama sebulan Ramadhan,melatih diri kita,menahan hawa nafsu kita dari makan dan minum,mencampuri isteri,menahan diri dari perkataan dan perbuatan yang sia-sia,seperti berkata bohong, membuat fitnah dan tipu daya, merasa dengki dan khianat, memecah belah persatuan ummat, dan berbagai perbuatan jahat lainnya.Rasullah s.a.w.bersabda:

"Bukanlah puasa itu hanya sekedar menghentikan makan dan minum tetapi puasa itu ialah menghentikan omong-omong kosong dan kata-kata kotor."
(H.R.Ibnu Khuzaimah)

Beruntunglah mereka yang dapat berpuasa selama bulan Ramadhan, karena puasa itu bukan sahaja dapat membersihkan Rohani manusia juga akan membersihkan Jasmani manusia itu sendiri, puasa sebagai alat penyembuh yang baik. Semua alat pada tubuh kita senantiasa digunakan, boleh dikatakan alat-alat itu tidak berehat selama 24 jam. Alhamdulillah dengan berpuasa kita dapat merehatkan alat pencernaan kita lebih kurang selama 12 jam setiap harinya. Oleh karena itu dengan berpuasa, organ dalam tubuh kita dapat bekerja dengan lebih teratur dan berkesan.

Oleh Ustaz Syed Hasan Alatas

0 Komen Terbaik:

Related Posts with Thumbnails