TINGGALKAN JEJAK ANDA

Banyaknya Promosi!!! Klik Saja Untuk Lebih Detail...

Thursday, May 13, 2010

Temuduga Kerja


Haa, aku semangat nie nak buat posting tentang "Temuduga Kerja". Ingat senang ke nak dapatkan kerja nie? Cakap memang larh senang tapi iya juga banyak yang tanam anggur dan salah seorangnya adalah aku...hahaha... Opppss...tapi...aku taklah menganggur terus cez' sebelum menganggur nie aku pernah juga kerja bha...haha...cuma terpaksa resign dengan rela hati atas sebab-sebab yang tak dapat dielaki (ceehhh...Skema punya ayat tue... )

Kalau temuduga biasa erm means temuduga dengan company ke atau pihak swasta yang lain ke, boleh larh pakai yang biasa-biasa jer macam sluar slack dengan kemeja T (especially untuk perempuan) atau pon pakaian yang kasual dan tidak melambangkan keformalan (baju kurung). Tapi kalau temuduga dengan kerajaan punya tak kisahlah kementerian mahupun jabatan mana, penampilan itu penting dari semua sudut iaitu dari atas kepala hingga larh ke kaki. So, pakaian yang sepatutnyalah dipakai semasa menghadiri temuduga kerajaan nie ialah:

i) Pakai baju kurang (meskipon aku tak suka baju kurung terpaksa larh pakai)
ii) Kalau korang Free Hair...so, rambut tue pastikan kemas dan kalau boleh guna jari jerr...haha
iii) Kalau korang jenis yang pakai tudung, pastikan tudung tue maintain tegak, jangan kusut!
iv) Kasut jenis yang tertutup dan tumit sikit larh kalau boleh...

Dan kemudiannya, resume kena larh yang terbaik punya. Cez' resume melambangkan diri kita. Resume kita print atas kertas A4 so, pastikan kertas tue tak remuk ok! Tapi kebanyakan orang kata kalau temuduga kerajaan nie kita kena buat resume dalam bahasa melayu gitu.

Bawalah sijil-sijil yang berpatutan dan berkenaan... jangan plak bawa sijil kahwin ke atau pun sijil kedai ke...hehehe..ok...

Dan aku ada petua dari seorang kawan di mana dia dapat kerja daa (SPA online). elok diamalkan:

- Siapa Nama PM kita (yang terkini)
- Siapa Nama Yang Dipertuan Agong Kita (yang terkini)
- Tugas-tugas Jawatan yang kita pohon tue
- Isu Semasa
- Pengetahuan Am
- Jawatan yang kita pohon tue di bawah kementerian atau jabatan mana?

Disamping tue, datang awal semasa temuduga. Baca larh Ayat Kursi dan 3 Qul. INSYAALLAH...dipermudahkan segala Jalan Kita oleh NYA.

Sebenarnya, lusa pun aku ada temuduga kerajaan nie, so thatz why larh kongsi sikit-skit nie apa yang aku dapat dari kawan yang dah berjaya...

So, Siapa-siapa yang baca posting nie...kalau sempat...Doakan lah aku..ya... =)

Photobucket


0 Komen Terbaik:

Related Posts with Thumbnails